همشهری آنلاین: پارلمان قرقیزستان به اتفاق آرا با تصویب توافقنامه‌ای به آمریکا اجازه داد تا همچنان از یک پایگاه هوایی ماناس در این کشور که برای عملیات نظامی در افغانستان حیاتی است استفاده کند

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نمایندگان پارلمان قرقیزستان با ‌٧٥ رای موافق و ‌٥ رای ممتنع و هیچ رای مخالف این توافقنامه را به تصویب رساندند.

 البته در پی اعلام مقامات قرقیزستان در خصوص این توافقنامه تصویب آن دور از انتشار نبود. به رغم تغییراتی در عبارات این توافقنامه، نیروهای آمریکایی همچنان از این پایگاه برای انتقال تسلیحات، مهمات، نیروها و سایر تجهیزات نظامی استفاده خواهند کرد.

به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، روسیه در این تصمیم قرقیزستان نقش عمده‌ای داشته است. هنگام اعلام این توافقنامه، قورمان بیک باقی‌یف، رئیس جمهور قرقیزستان در کنار همتای روسی‌اش دیمیتری مدودف نشسته بود و این در حالی بود که ساعاتی پیش از آن روسیه متعهد شده بود که بیش از دو میلیارد دلار به صورت کمک مالی، وام و سرمایه‌گذاری، به اقتصاد قرقیزستان تزریق کند.

بر اساس این توافقنامه جدید، آمریکا باید سالیانه مبلغ ‌٦٠ میلیون دلار- حدود سه برابر مبلغ فعلی ‌٤/١٧ میلیون دلاری - بابت اجاره‌ی این پایگاه به قرقیزستان بپردازد. آمریکا همچنین ‌٣٧ میلیون دلار برای ساخت آشیانه‌های جدید برای هواپیما‌ها و ‌٣٠ میلیون دلار برای سیستم‌های جهت یابی اختصاص خواهد داد.

به گفته مقامات سفارت آمریکا در بیشکک (پایتخت قرقیزستان) باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز با ارسال پیامی به باقی‌یف از همکاری قرقیزستان در حمایت از عملیات آمریکا در افغانستان تشکر کرده است. 

کد خبر 84227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز